اثرات تغذیه بر سلامت دندان های کودکان

یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان کودکان، مصرف انواع مواد خوراکی شیرین می باشد.ممکن است کودک شما علاقه زیادی به مصرف مواد خوراکی شیرین داشته با شد . به کار گیری نکات زیر می تواند باعث کاهش خطر پوسیدگی در دندان های کودکتان شود .

  • تا حد ممکن تکرار مصرف مواد شیرین را محدود کنید .
  • بعد از خوردن شیرینی جات ، کودک خود را آموزش دهید که حتما دهان خود را با آب شستشو دهد .
  • بترتیب استفاده از مواد غذایی را آموزش دهید . بدین معنی که اگر کودک می خواهد هم شیرینی و هم میوه مصرف نماید ، ابتدا شیرینی و سپس میوه را مصرف نمایدتا در اثر مصرف میوه ، باقی مانده های شکلات و شیرینی از دهان پاک شود .
  • چاشت مدرسه کودکان را تصحیح نمایید و به کودک خود اجازه ندهید که از بوفه مدرسه خرید نماید . سالم ترین چاشت برای کودکان ، نان و پنیر و گردو و میوه می باشد .
  • تا حد امکان مصرف آبمیوه را محدود نمایید و به جای آن از میوه تازه استفاده کنید .
  • کودکان را تشویق کنید از مواد غذایی و تنقلاتی که دوست دندان هستند استفاده نمایند ، مانند : بادام زمینی ، پسته ، فندق و …
  • چنانچه کودک شما علاقه زیادی به شکلات و شیرینی جات دارد و نمی توانید وی را کنترل کنید ، برای او جعبه ای درست کنید و از وی بخواهید تمام تنقلات شیرین خود را در داخل جعبه نگهداری کند و سپس یک روز در هفته را مخصوص خوردن شیرینی جات قرار دهد . به عنوان مثال کودک شما در روز جمعه مجاز است تمام محتویات جعبه تنقلات خود را یک جا مصرف نماید و سپس دهانش را بشوید . مهم ترین مزیت این روش کاهش تکرار مصرف مواد قندی در طول هفته است .
  • استفاده از ترکیبات فلوراید تاثیر زیادی در کاهش خطر مواد قندی می شود . استفاده از دهان شویه فلوراید 0/2 درصد به صورت هفتگی در کودکان بالای 6 سال و انجام درمان فلوراید توسط دندان پزشک هر 4 ماه یک بار در کودکان بالای 3 سال را جدی بگیرید .

والدین گرامی به یاد داشته باشید که طبق تحقیقات جدید ، هر چند مسواک زدن نقش مهمی در بهبود بهداشت دهان دارد و لیکن تا زمانیکه مصرف مواد شیرین کنترل نشود مسواک زدن نمی تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند . بنابراین اولین قدم در جلوگیری از پوسیدگی دندان حذف مواد قندی ویا کنترل مصرف این مواد و روش صحیح مصرف شیرینیجات در رژیم غذایی کودکان می باشد.به خاطر داشته باشید که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *